Punctul pe Y / marşi 25 septembrie 2001 Nr: 430

Terorismul ca business

Dintr-o anumita comoditate de gandire, fenomenul terorismului este abordat doar in expresia sa finala: explozia - indiferent de natura - care omoara, raneste, socheaza si atrage atentia asupra unei anumite probleme prin intermediul unor sacrificii absurde si inutile. In acesti termeni, problema reactiei, a represaliilor, vizeaza cel mai adesea un adversar proteic, greu de identificat si de localizat. Terorismul este, insa, un proces, cu etape distincte si cu o ampla desfasurare in timp si spatiu. El nu este cauza, ci efectul unor fenomene tratate cu superficialitate sau negate de catre societate. Terorismul - in conditiile economiei de piata - ar trebui privit cu mai multa atentie, ca un business, ca o afacere care respecta toate etapele unei intreprinderi: proiect, business-plan, organizare, strategie, beneficii. Ca terorismul nu urmareste doar beneficii ideologice sau politice, a devenit mai evident ca oricand dupa atacul de la WTC. Acesta a beneficiat, dupa estimarile specialistilor, de un buget considerabil, pe langa logistica si pregatirile care au fost necesare. Ei bine, lupta impotriva terorismului de aici ar trebui sa inceapa: de la bani. De la sumele care sunt colectate sub diverse forme si centralizate pentru a fi apoi cheltuite. Depistarea circuitelor financiare ale terorismului si taierea lor ar putea fi primul pas spre reducerea acestui super-terorism distrugator si infricosator, la dimensiunea sa clasica, izolata. Or, pentru aceasta este nevoie de informatie si de analiza economica - in paralel cu legislatii adecvate pentru 'curatirea' unui domeniu in care se intretaie tot felul de interese (trafic de droguri, spalarea de bani, evaziune fiscala). Criminalitatea economica este, altfel spus, tata de la care se alapteaza, sistematic, terorismul.