Punctul pe Y / joi 20 septembrie 2001 Nr: 426

Avem si un "Teatru de buzunar": UNION!

La sfarsitul saptamanii trecute, 'caimacul' noii stagiuni teatrale a fost luat de un competitor-surpriza: Teatrul 'Union', cu piesa 'Olga, Masa si Irina', o originala adaptare dupa 'Trei surori' de Cehov, un spectacol realizat de regizorul Alexandru Vasilache, cu Profira Serafim, Silvia Luca si Nicoleta Rusu in cele trei roluri. Ce este cu acest teatru, 'Union', de unde a aparut el pe scena teatrala, si cine sunt cele trei talentate actrite, pe care scenele bucurestene nu le-au prea gazduit pana acum? Raspunsurile le-am aflat dupa premiera, in ambianta originala a unei 'gradini Union', ca pe vremea lui Nenea Iancu, de undeva din Panduri, vizavi de 'Scoala de razboi'. Un asezamant nou-nout, amenajat intr-o fosta hala industriala, transformata cu har si economie de mijloace intr-un veritabil 'teatru de buzunar', care nu gazduieste mai mult de vreo 50 de spectatori la fiecare reprezentatie. Dar o face in spiritul unei depline comuniuni intre actori si spectatori, care nu sunt despartiti decat de panza de paianjen a unei plase care separa podiumul intrat adanc in sala, printre scaunele asistentei. Performanta artistica este, in astfel de cazuri, cu atat mai profunda si mai meritorie cu cat nici o expresie, o soapta, o miscare nu pot scapa publicului. Regizorul basarabean Alexandru Vasilache a operat incizii inteligente in textul clasic, retinand esentialul in partiturile non-stop ale celor trei actrite - Profira Serafim venita de la teatrul din Braila, iar Silvia Luca si Nicoleta Rusu de la Chisinau. Spectacolul teatrului UNION este reprezentativ nu numai prin performanta artistica, dar in egala masura prin initiativa generoasa a unui sponsor (S.C. DRUPO S.A.) care a inteles, mai bine decat altii, ca societatea este datoare culturii cu o mana intinsa la greu. Este meritul inginerului Constantin Bratu, un autentic iubitor de cultura autentica de a fi gasit resursele materiale si umane pentru a demonstra ca parteneriatul dintre public si artisti este cel mai important 'motor' al actului de cultura.