Punctul pe Y / joi 13 octombrie 2011 Nr: 3382

O mare gogomanie: obligativitatea cauciucurilor de "iarna"

Este de mirare ca lumea ramane ca hipnotizata in fata cate unei gogomanii enorme, fara a reusi sa aiba vreo replica - cum a fost cea lansata de ministrul Boagiu, cea care a identificat marea problema a circulatiei pe drumurile publice ca fiind nu proasta intretinere a acestora ci... indisciplina soferilor care circula cu cauciucuri neadecvate!

De aici pana la promulgarea celei mai stupide reglementari in domeniu n-a fost decat un pas: legiferarea obligativitatii dotarii autovehiculelor cu cauciucuri de iarna, iarna, si de vara, vara.
Nimeni nu s-a gandit atunci, ce efort material inutil implica punerea in practica a acestei reglementari. Ministrul si-a dat, totusi, seama si a amanat cu un an aplicarea masurii. In locul toamnei trecute ea intra in vigoare in aceasta.

Incaltarile de vara/iarna constituie un lux pe care nimeni nu si-l poate permite, nici chiar tarile mai bogate decat a noastra. Impunerea acestui impozit stupid - o cheltuiala de peste 15 milioane pentru fiecare masina (am in vedere aici doar autoturismele) este tot ce le mai lipsea amaratilor de soferi romani.

Sunt de acord cu faptul ca circulatia - cu echipare neadecvata - in conditii extreme (de gheata sau zapada) creaza probleme tuturor. In cazul asta, reglementarea ar trebui sa se adreseze doar celor care se pun in astfel de situatii. Ar fi trebuit sa fie si mai nuantata: este vorba despre drumurile nationale sau interurbane, pentru ca in localitati primariile au datoria sa deszapezeasca de urgenta arterele. Pe urma: cauciucurile de iarna utilizate pe carosabil curat implica consum mai mare de combustibil si un comportament diferit.

Nu poti sa schimbi cauciucurile de cateva ori pe zi. Logic - reglementarea ar trebui sa interzica expres doar deplasarea autovehiculelor neechipate pe portiunile de drum care nu pot fi curatate in timp util! E ce si cum s-ar da o lege ca de la 1 Octombrie pana la 31 Martie toata lumea trebuie sa poarte caciula si galosi! Si o alta chestiune care a trecut (intentionat) neobservata: ce rost are inlocuirea tuturor celor 4 cauciucuri cand ro/activ au doar cele tractoare?

Dar, cum se intampla prea des pe la noi, in spatele acestei masuri presupuse de interes general, stau interese de grup sau de gasca: importatorii de cauciucuri si service-urile auto sunt marii beneficiari ai acestor masuri, din multe puncte de vedere nejustificate. Si - mai ales - formulate intr-un mod care da oricand posibilitatea de „interpretari” si abuzive!