Punctul pe Y / vineri 15 iulie 2011 Nr: 3323

Rent a chopper!*

Daca ar fi sa ne luam dupa explicatiile incalcite pe care le-a dat la televizor, episodul cu elicopterul de la Brasov al premierului Boc s-a petrecut cam asa: dupa ce si-a terminat treburile si si-a recuperat fata si nepotul de la neamuri, primul-ministru l-a chemat pe seful pazei sale si i-a spus: „Mai, nea Cutare. Vreau sa-i iau pe astia mici cu mine la Bucuresti. Dar insist sa respectam legalitatea. Asa ca vezi tu ce trebuie facut din punctul asta de vedere, ca sa nu avem probleme cu carcotasii de la presa!” Nea Cutare s-a interesat si a venit cu raspunsul: „Domnule prim-ministru, facem in felul urmator: contabilitatea de la SRI o sa va taie chitanta pentru transportul a doua persoane - ca au dreptul sa faca si astfel de servicii publice. O sa coste cam mult - vreo 2000 de lei - dar e fara TVA, ca astia nu sunt platitori. Si e OK!”.

Zis si facut. Contabilii au taiat chitanta, premierul a scos banii din buzunar - ca tocmai luase leafa - si micutii au putut fi imbarcati in cel mai legal mod cu putinta.

Cum s-au intamplat lucrurile in realitate? Putin diferit. Premierul si-a imbarcat rudele fara prea multe vorbe - nimeni nu a avut ceva de obiectat - doar ca la aterizarea la Bucuresti s-au trezit cu o echipa a televiziunii la locul de debarcare. Seful pazei a cam sfeclit-o si i-a spus premierului: „Ăstia ne fac ca la Nufarul daca filmeaza si copiii. Cum facem, dom’ premier?” Boc a stat putin pe ganduri (i-a trecut prin minte sa-i ascunda pe aia micii prin bagaje, sau sa-i lase la elicopter pana pleaca presa) si a hotarat: „Respectam legea! Si, pana sa apara primele imagini pe micile ecrane s-a declansat o goana nebuna: un echipaj a fugit la SRI, unde ofiterul de serviciu l-a adus de acasa pe contabil, acesta a taiat chitantele, echipajul a gonit inapoi la Guvern si i-a dat premierului documentul pe care acesta l-a fluturat apoi pe la nasul jurnalistilor pusi sa-l toace marunt pe tema cheltuirii banului public.

Toata aceasta comedie ar fi putut fi evitata daca cei implicati ar fi avut un dram de judecata lucida. Care a fost marele abuz al premierului? Ca si-a luat copilul cu el? Un om atat de prins cu treburile publice mai face si chestii din astea. E om, si nu e o gaura in cer. Nu-si duce in fiecare zi odraslele la scoala cu elicopterul. Nu-i tine cu el la serviciu, cum facea un fost director de la SIE. A fost o intamplare, pe care ar fi trebuit sa si-o asume cu demnitate, fara sa mai scoata din buzunar un sfert de leafa de premier pentru o croaziera care, cu un elicopter privat, n-ar fi costat nici jumatate. Chiar incep sa cred ca abuzul a fost facut tocmai prin montarea acestei acoperiri legale, care ma duce cu gandul ca se procedeaza curent in acest fel. Cat despre presa care se agata de toate maruntisurile - asta este treaba ei. Sa faca din tantar armasar. Si viceversa. Cu riscul de a fi judecata si sanctionata. La audienta.
__________________
* Inchiriaza un elicopter

Post Scriptum. O persoana care se mai pricepe la lucrurile astea mi-a facut urmatoarele precizari: aeronavele de stat (militare, ale Politiei, Vamii, etc) nu sunt inmatriculate civil, deci nu pot efectua zboruri comerciale.Un zbor comercial implica asigurarea pasagerilor, ceea ce nu se intampla la zborurile militare.Aeronavele de stat pot transporta persoane din afara institutiei de care apartin numai in regim de urgenta - inclusiv transportul demnitarilor si a insotitorilor acestora ( inclusiv neveste sau copii). Ministerul de Interne anunta in fiecare an intentia de a face si zboruri comerciale, dar renunta de fiecare data, pentru ca inmatricularea comerciala este prohibitiva din punct de vedere financiar.

In cazul de fata ar fi interesant sa aflam de la SRI cum s-a facut calculul per pasager al chitantei eliberate premierului, dar mai ales cum s-a emis o chitanta in absenta unui contract.