Punctul pe Y / miercuri 01 iunie 2011 Nr: 3298

Jurnal american (V) - Cu ochii pe micul ecran

Cele vreo zece zile pe care le-am petrecut in California, cu prilejul Conventiei turismului american - POW WOW 2011 - mi-au prilejuit o serie de constatari pe care le-am pus - aproape ca un automatism - in comparatie cu realitatile de acasa.

Ca tot romanul, am acordat obolul meu de atentie stirilor de pe canalele de televiziune. Subiectul principal in toate aceste zile a fost valul de tornade care s-a abatut asupra centrului Statelor Unite, pe culoarul obisnuit ce pleaca din Golful Mexic si duce pana spre Marile Lacuri. Aceste tornade sunt o constanta a vietii locuitorilor de acolo, dar parca niciodata nu au avut frecventa si forta din acest an. Doar la Joplin, in Missouri, ele au facut peste 130 de victime omenesti, lasand in urma un covor de resturi de carton si placaj - materia prima din care se fac pe acolo majoritatea locuintelor. Daca in fata fenomenului - obiectiv, ca orice manifestare a naturii - autoritatile n-au putut decat sa se plece, nu la fel stau lucrurile in legatura cu FEMA - organismul federal care are rolul sa intervina in cazul acestor fenomene.
Inadecvarea sa a fost in mod sever acuzata dupa ce uraganul Katrina a maturat New Orleans. Uraganul a trecut si FEMA a continuat sa functioneze in aceiasi parametri care fac ca rolul sau sa nu fie deloc pe masura complexitatii formelor in care populatia are nevoie de ajutor.

Dincolo de aspectele dramatice ale urmarilor tornadelor, televiziunile de stiri s-au angrenat intr-o dezbatere activa pe aceasta tema, de la care se asteapta raspunsuri concrete din partea Executivului.

Din pacate, la noi, interesul media dureaza doar atata timp cat dramatismul fenomenelor are impact asupra publicului - si asupra advertiserilor. Odata ce trece emotia, problematica intra si ea in dosarul problemelor amanate pentru data viitoare.

Un mare interes la publicul american a starnit spectacolul omagial dedicat celor 25 de ani de activitate in televiziune ai celebrei Oprah Winfrey. Oprah este un valabil “fenomen natural”, o emblema a activismului inteligent si generos. Show-urile sale nu sunt doar prilejuri de a-si pune in evidenta propria personalitate, ci moduri concrete de rezolvare a unor probleme cu caracter de interes general. Oprah nu este o institutie de caritate, desi numarul celor a caror viata s-a schimbat datorita interventiei sale este foarte mare. Beneficiarii programelor sale de sprijin educational au umplut o sala imensa, iar celebritatile care au tinut sa-i adreseze mesaje de pretuire pot forma un plamares de Oscar. Pentru toti, Oprah a avut un singur si succinct raspuns: “Multumesc!” Si lacrimi in coltul ochilor…

Celebritatile de pe micile noastre ecrane au intotdeauna ceva de spus. Cel mai des ne coplesesc cu mostrele lor de inteligenta si de profunzime a gandirii. Fie ca-i cheama Columbeanu, fie Zavoranu, fie… Tuturor le datoram imbogatirea orizontului nostru de viata…