Punctul pe Y / luni 12 iunie 1995 Nr:

UN GENIU AL řAMBALULUI

Pentru cine a urmarit presa postdecembrista, impresia ca etnia tiganeasca este compusa din hoti, violatori si traficanti de toate felurile poate sa se transfere intr-o convingere care tine seama foarte putin de realitate. Poate ca, datorita unor conditii socio-istorice evidente, procentajul infractiunilor este mai mare, raportat la aceasta zona a societatii. Dar la fel de adevarat este ca cea mai complementara dintre 'nationalitatile conlocuitoare' a fost daruita de Dumnezeu cu calitati remarcabile in acel perimetru al personalitatii umane care inseamna suflet, sensibilitate. Datoram etniei tiganesti perpetuarea si revigorarea unei bune parti a folclorului nostru, iar istoria culturii romane beneficiaza de jaloane de marca in domeniul artei interpretative si demonstratia ar fi suficienta, daca i-am aminti aici pe marele violonist Ion Voicu sau pe prematur disparutul actor ªtefan Banica. Aceste ganduri mi-au fost prilejuite de demonstratia de exceptie a unui tanar instrumentist tigan, pe numele sau Marius Mihalache, care a buimacit pur si simplu o asistenta predispusa la snobism si superficialitate, cu prilejul galei Supermodel of the World de sambata seara. Extraordinarul artist a reusit sa smulga unui instrument traditional sonoritati si armonii care cu greu ar putea fi scoase si dintr-un 'Steinway', filtrand prin personalitatea sa elemente de arta culta la care cel putin teoretic n-ar fi avut acces. Recitalul tanarului artist tigan va ramane, probabil, unul de referinta si cred ca cei care l-au ignorat pana acum nu o vor mai putea face in continuare fara a afecta insasi imaginea artei interpretative contemporane, unde pe locul acestui geniu al tambalului se poate inscrie fara rezerve mentiunea 'Rezervat'.