Punctul pe Y / marşi 29 august 1995 Nr:

HAMBURGERUL SPIRITUAL

Extraordinarul succes pe care il are reteaua de localuri fast-food McDonald's are o explicatie pe cat de simpla in aparenta, pe atat de complexa in esenta: standardizarea dusa pana la ultima limita. Totul, de la ingrediente, la timpi si temperaturi de preparare este minutios stabilit si controlat, asa incat produsul consumat la Chicago sau la Zurich, sau, mai nou, la Praga, Varsovia, Budapesta, Sofia sau chiar Bucuresti, au absolut acelasi gust, consistenta si aceleasi efecte. Principala calitate a hamburgerului este ca nu produce surprize: este mereu acelasi, nici nu te satura, nici nu te flamanzeste, nici nu-l poti compara, in plus sau minus, cu altceva decat cu el insusi. intr-o lume complicata, bombardata de noutati si surprize, individul doreste sa conteze pe cateva lucruri si 'Big Mac' si fratii sai au fost sortiti, de un management serios si eficient, sa figureze printre acestea.

Principiile macdonaldiene nu s-au limitat la sfera culinara. Asistam la o adevarata ofensiva in cultura si putem citi carti - tot mai multe - preparate dupa retete clare, cu procente bine stabilite de descrieri, sex, violenta, dragoste si aventura. Vedem tot mai multe filme trase la indigoul normelor de succes de public, iar cat despre ce ascultam, cred ca in nici un alt domeniu ca in muzica disco nu exista o mai riguroasa dozare de efecte si armonii. La o atare standardizare nu poate rezista nimic si vom avea, probabil, tot ce ne poate dori sufletul - inclusiv informatia curenta servita la temperatura sufletului nostru tot mai standardizat, exacta in termenii sai generali, dar fada si lipsita de calitatile autenticei trairi.