Punctul pe Y / joi 06 iulie 1995 Nr:

SPONSORII LUI ENESCU

Intr-o societate convertita brusc la pragmatism, cum este a noastra, cultura, nevoita sa se rezume la slabele resurse ale statului, este cea mai in pericol sa ramana de izbeliste, cu consecinte grave pe planul viitorului educatiei. intr-o astfel de situatie, cea de-a 13-a editie a Festivalului Enescu, programata in septembrie, constituie o oaza de speranta si o neasteptata sarbatoare a spiritului. Simpla lectura a programului ne arata ca va fi, practic, cel mai 'tare' festival european de gen, cu 6 orchestre internationale, din care 4 se afla in primele 5 ale unui clasament mondial, cu solisti de talia lui Menuhin, Mehta, Rodjestvenski sau Lupu, dar si cu un public avid de cultura autentica. Din pacate, insa, la mai putin de doua luni pana la primul gong inaugural, persista inca o serie de necunoscute ce pot afecta grav tot efortul organizatoric de pana acum: cand se va sti in ce sala se va desfasura ? (Palatul Parlamentului nefiind potrivit, din punct de vedere functional, pentru o asemenea manifestare); cand se va incheia contractul cu TVR ? (fara de care actiunea risca sa-si piarda impactul); dar, mai ales, cand si de unde se vor aduna cele 800 de milioane de care mai este nevoie ? Pentru ca, iata o realitate trista si ingrijoratoare, in jurul lui Enescu nu prea se inghesuie sponsorii. Doua mari firme (mobila si tehnica de calcul) au declinat deja propunerile, pe motiv ca nu este o manifestare 'serioasa'. Adevarat, nu atat de serioasa cat un concurs de 'miss Ciorogarla' sau cat o parada a modei, pentru care, desigur, pana la ora asta s-ar fi gasit si sala si banii. Enescu ramane, insa, ceea ce este: un personaj neatractiv pentru sponsori si cu priza doar la un public in stare sa renunte la orice pentru a-si plati privilegiul de a fi partas la actul de cultura.