Punctul pe Y / joi 12 iulie 2001 Nr: 366

Romtelecomisionul...

Toata lumea buna face vizite la Politie si bea cafele cu procurorii sicu politistii care-si tocesc coatele scormonind prin dosarele 'privatizarii secolului' - cea a companiei nationale de telecomunicatii. Au fost deja Sarbu, Pantis, Dimitriu, Remes. Vor mai trece Stoica, Radu Vasile, Babiuc si řepelea. Adica cei care au pus umarul si semnatura la reusita acestei reusite - vanzarea Romtelecomului de stat operatorilor de stat din Grecia, pe vreo 300 de milioane de dolari. Nu suma aceasta - evaluata diferit, pe o scara ce pleca de la peste doua miliarde si a ajuns unde-a ajuns este marea problema. La urma-urmelor, pretul de vanzare al unui produs este rezultatul clasicului joc dintre cerere si oferta. Puteam noi sa cerem si zece miliarde ca grecii - singurii ramasi in competitia pentru achizitionare - tot 300 ne dadeau, ca probabil nu aveau mai mult. Problema e comisionul, eternul comision. Sa nu va inchipuiti, Doamne-fereste, ca vreunul dintre cei mentionati s-ar fi infruptat cumva din acest comision! Comisionul l-a luat legal, sau aproape legal firma de consultanta care a mijlocit aceasta afacere de succes: Goldmann - Sachs. Firma cunoscuta, cu tarife mari. In cazul nostru - 9 milioane de dolari. Chestiunea pe care incearca sa o descalceasca acum politia este: de ce 9 si nu 6,75, cat ar fi trebuit sa fie conform unor reguli pe care nu le cunoastem prea bine? Este in joc, deci, o diferenta de vreo doua milioane de dolari, platita necuvenit, dupa parerea anchetatorilor. Mai zic acestia ca nu FPS ar fi trebuit sa plateasca comisionul (sau o parte din el) ci chiar Romtelecomul si grecii care au pus mana pe el. Cel mai straniu lucru - sau, cine stie, poate cel mai firesc? - este entuziasmul cu care fostul ministru Pantis si-a desfiintat ministerul in care lucra, prin aceasta tranzactie. Dezinteres, romantism, realism? Sau din toate cate ceva. Ramane, pana la urma, obsesiva problema a comisionului. Si a celor 2 milioane de dolari - suma suficienta pentru a linisti constiinte si a oferi satisfactia lucrului bine facut.