Punctul pe Y / miercuri 05 ianuarie 2011 Nr: 3201

Modernizarea statului in coloana, pe sosea...

De la anuntul - intrat de acum in folclor - facut de fostul ministru al Transporturilor din anii ’90, cum ca Romania nu are nevoie de autostrazi pentru ca turistii straini nu vin pe sosea, ci cu avionul si pana la retragerea presedintelui actual, de la cabana in care si-a petrecut Revelionul, spre Capitala unde il astepta lucrul la modernizarea statului, pe calea aerului, este o distanta pe cat de mare, pe atat de sugestiva.

N-am nici un motiv sa nu cred ca Traian Basescu, ministrul, chiar credea in ce spunea (desi ne-am obisnuit cu ideea ca de cele mai multe ori una spune si alta fumeaza...) si ca acest lucru se baza pe o evaluare simplista a potentialului si perspectivelor tarii. Grav este ca altfel de evaluari personalizate afecteaza - uneori grav - evolutiile ulterioare. Iata ca azi, la 21 de ani de la Revolutia care a rasturnat un dictator ce considera ca romanii se plimba prea mult cu masina, si la patru de la aderarea la Uniunea Europeana, Romania continua sa fie decuplata de la o Europa a accesului rapid si sigur in orice punct al sau. Drumurile europene se termina, practic, la granita cu Romania de unde incepe calvarul oricarui automobilist, care constata ca de la Nadlac la Bucuresti face cat de la Paris la Nadlac, dar in conditii incomparabile de siguranta si de confort.

Ca Basescu s-a inselat, acum vreo 13 ani cand a emis celebra sa teza e una. In 2005, 2009 si 2010 nu mai ai, insa, voie sa te inseli asupra importantei infrastructurii. Si, totusi, Romania a ratat acest interval irosind sansa extraordinara pe care i-o ofereau fondurile europene. Prinsa in clestele cheltuieilor enorme de administrare a unui aparat birocratic supradimensionat si ineficient, nu a mai avut de unde sa „rupa” sumele necesare completarii partii care ii revenea in aceste investitii. S-a preferat sistematic varianta dubioasa a unor aranjamente suspecte cu firme de la care se asteptau anumite „atentii”, evitandu-se „capcana” fondurilor europene unde nu se puteau manevra bani negri. Autostrazile romanesti s-au impotmolit in mlastina exproprierilor facute pe sume colosale, fara nici o legatura cu preturile pietei. Asta a facut ca in 2010 Guvernul Boc sa considere un mare succes darea in folosinta a 10 kilometri de autostrada, in timp ce un traseu supersolicitat, precum cel spre Brasov, ramane un model de inadecvare: cel mai solicitat traseu al Romaniei nu are nici o sansa de a se imbunatati in urmatorii cativa ani, izoland practic de restul tarii cea mai frecventata zona turistica. Faptul ca in 2011 Traian Basescu nu are alta solutie de a reveni in Bucuresti decat elicopterul, zburand pe deasupra coloanelor blocate de zeci de kilometri, prin care nici chiar politia rutiera nu l-ar putea strecura, spune totul despre ambitiosul sau demers de „modernizare a statului”.