Punctul pe Y / joi 06 mai 2010 Nr: 3035

Sindromul Q7

Atunci cand a exclamat cu naduf ca ar vrea sa “geama” posesorii de autoturisme de teren sub povara unor impozite corespunzatoare categoriei, Berceanu nu s-a gandit doar la faptul ca masinile grele de tip SUV strica asfaltul mai mult decat suratele lor de capacitate mai mica, sau ca polueaza mai intens mediul colegului sau Borbely. El a exprimat - poate fara sa vrea - un anumit tip de atitudine si o frustrare mai generala.

Noii bogati ai tranzitiei, in special cei care au reusit sa acumuleze cu usurinta averi mari, mai ales de pe urma folosirii banilor publici in folos propriu (cea mai raspandita reteta) au simtit rapid nevoia de a se detasa de plebea din care facusera parte in vremurile egalitarismului comunist, prin abordarea de insemne exterioare. Cel mai percutant, din acest punct de vedere, a fost si este masina. Desprinsi dintr-o lume de “Dacii” acestia au pasit in capitalismul de cumetrie la volanul unor masini mai mari si mai scumpe decat celelalte. In Romania SUV-ul a devenit emblema noii burghezii, a celei care isi permite ce nu-si permit ceilalti. O emblema care impune respect si te detaseaza, automat, de masa umila a celor care conduc ce pot. Tractiunea integrala, puterea motorului si dotarile suplimentare n-au fost cerute atat de conditiile de trafic (desi probabil ca starea drumurilor a avut un cuvant de spus in amplificarea procentului de SUV-uri mult peste media mondiala) cat de nevoia posesorilor de a se detasa, de a pretinde drepturi suplimentare, de a impresiona si de a intimida. SUV-ul a devenit chiar mai important decat alte insemne ale statutului material, curiosii putand vedea destul de des cate un X5 sau Range Rover parcat in fata unui bloc de garsoniere din Berceni sau din Drumul Taberei.

Intr-o societate ca a noastra, bulversata de absenta criteriilor de valoare, SUV-ul a devenit el insusi o valoare care se rasfrange asupra posesorului. Aflat la volanul masinii sale, la o inaltime de la care poate sa domine peisajul plat al strazii, posesorul de SUV se simte mai destept, mai puternic, si chiar mai frumos decat ceilalti. De acolo si regulamentul circulatiei pe drumurile publice se citeste si se aplica altfel, limitele acestuia fiind fortate prin intimidare sau prin obisnuita de-acum spaga.

Statisticile arata ca in Romania, raportat la parcul general, numarul masinilor de teren sau de lux creeaza un procent care n-are nici o legatura cu nevoile sau cu puterea reala de cumparare. Dl Berceanu are dreptate: la noi luxul este unul dintre cele mai ieftine. Iti poti permite mult, platind pentru asta putin. Aproape ca ceilalti. Luxul si ostentatia cu care este arborat nu figureaza printre peocuparile colectorilor de taxe si impozite, acestia fiind ei insisi printre beneficiari (Apropo: de cand s-a declansat criza, vanzarile de Ferrari din show-room-ul lui Bazac au crescut!)

De ce Q7? Se vor fi intrebat cu invidie posesorii de X5, WV Touareg, Range Rover sau Porsche Cayenne? De-aia. Pentru ca e mai mare si mai masiv. Si impresioneaza mai tare pe fraierii care mai cred ca ce e scum e si valoros…