Punctul pe Y / luni 15 februarie 2010 Nr: 2977

Sfarsitul unei povesti de succes: Ringier!

In alte conditii de piata, achizitia Evenimentului Zilei si a saptamanalului Capital ar fi constituit o bomba.

Asta, pe vremea cand cele doua publicatii aveau si tiraj si influenta. Si, mai ales, castigau bani buni din publicitate.

In cele de acum, nu reprezinta altceva decat o tentativa de salvare de la naufragiu. Cursul evenimentelor in presa scrisa este limpede. Dupa ce s-au scufundat, pe rand, Ziua, Cotidianul si Gardianul, semnalele SOS au inceput sa se auda dinspre Ringier, gigantul elvetian al presei scrise. Este, practic, finalul unei povesti, de succes si de insuccese, inceputa in urma cu 16 ani, in 1994, cand elvetienii achizitionau, la un pret modic, prima publicatie romaneasca - Capital.

Expansiunea, inceputa in Europa de Est si concretizata in achizitionarea a importante segmente de presa scrisa in Cehia, Slovacia si Ungaria, a continuat in Romania, pe fondul subcapitalizarii unei prese facute mai degraba cu entuziasm decat cu profesionalism. Dupa ce au obtinut titlul cel mai ravnit - Libertatea (operatiune pe care am girat-o intr-un moment cand „primul ziar al Revolutiei” nu prea avea alternative) grupul elvetian a inceput o ampla actiune de modernizare, ce urma sa aduca cele doua publicatii (carora li s-au adaugat in scurt timp altele) la standardele profesionale elvetiene. Capital a devenit un brand redutabil, iar „Libertatea”, transformata in tabloid, a batut recordurile precedente de tiraj, redevenind un ziar popular, cum fusese inainte de Revolutie, „Informatia Bucurestiului”. Ofensiva elvetiana a adus in ograda grupului un ziar de sport (abandonat la scurt timp), cateva reviste si - finit corona opus - Evenimentul Zilei, dupa ce acesta trecuse printr-o filiera germana. Feluritii emisari de la Lucerna au castigat si au pierdut, pe rand, bani multi, venind si plecand. Treptat, managementul elvetian s-a molipsit de bolile lumesti ale Orientului si lucrurile au inceput sa scartie. Criza a dat lovitura decisiva: sub impactul scaderii vanzarilor si al implicarii politice, ziarul- fanion „Evenimentul” a inceput sa aiba probleme.Vanzarea sa nu este altceva decat o operatiune de salvare „in extremis”, iar pretul vehiculat (8 milioane) o gluma. Noul proprietar nu prea are expertiza in domeniu - „Curierul National” se taraste de 15 ani la limita supravietuirii) si nici televiziunea nu o duce prea bine (dupa ce putina audienta s-a impartit la doi).

Nu cred nici ca ar fi mana Cotrocenilor la mijloc: Mai degraba este vorba despre o „inginerie mediatica”, ce are drept scop obtinerea unor avantaje de traseu printr-o oferta de sustinere politica. Odata cu aceasta operatiune ia sfarsit si povestea de succes a capitalului strain pe piata romaneasca - cu exceptia Ringier, celelalte au fost sortite esecului (Bertelsmann, WAZ), iar peisajul presei scrise va arata tot mai arid cand sponsorii altor cateva publicatii cu back-ground vor ajunge la fundul sacului.