Punctul pe Y / vineri 20 august 1999 Nr:

Nostalgia "numerelor mici"

Una dintre modalitatile prin care societatea comunista asigura „egalitatea in drepturi a tuturor celor care muncesc' a fost si aceea a numerelor de inmatriculare ale masinilor. Automobilul a fost, probabil, una dintre rarele forme de libertate (sau de iluzie a libertatii) prin care cetateanul putea sa scape controlul total al regimului si, de aceea, asupra acestui domeniu s-au indreptat cele mai numeroase si mai aberante restrictii sau forme de control. In acelasi timp, pe aceasta cale s-a efectuat si o ierarhizare a persoanelor, dupa binecunoscuta formula a celor egali si a altora, mai egali decat ceilalti. Asa a aparut „teoria numerelor', conform careia stabii cei mai de prin C.C. aveau masinile inmatriculate la grupa „unu-B-cu trei cifre' (ceva de genul 1-B-101), cei mijlocii si mici „unu-B-cu patru cifre', securistii si militienii „doi-B-cu trei sau patru cifre' si asa mai departe. Asa se face ca cetateanul dornic de a mai scapa de sicanele militienilor nu-si dorea altceva decat sa aiba un „numar mic', si pentru asta era gata sa-si vanda sufletul diavolului. Ce pile, ce interventii, ce Kent-uri si sticle de whisky se puneau in miscare pentru o inmatriculare mai acatarii, echivalenta cu un pasaport pentru linistea posesorului! In masa de fraieri, smecherii reuseau sa penetreze castele si sa sfideze vecinii cu numarul lor mic! Din '89 s-a recurs la un sistem de numerotare care sa anuleze posibilitatea unor ierarhii ilicite, dar tentantia numerelor de favoare n-a disparut, si nici reflexul politistului, fost militian, de a se uita mai intai la numar si apoi la om. Pe vremea lui Hrebenciuc se dadeau in vant smecherii pentru un numar de „SGG' (secretariatul general al guvernului). Este inca la mare pret „PRR-ul', (Presedintia Romaniei) si alte cateva combinatii folosite de ministere cu influenta. Dar fenomenul patrunde spre esenta: n-aveti habar cati bani poate da un mafiot pe un Volkswagen Vento, in care sa-1 creada lumea ca e un politist, sau pe un Opel Vectra, ca sa se dea de la S.P.P. sau din alta parte mai speciala. Nostalgia si tentatia evidentierii sau........................................................va dainui.................