Punctul pe Y / vineri 23 mai 2008 Nr: 2224

Octavian ANDRONIC: Punctul pe Y - Criza aviatiei

Printre multe alte crize, Romania traverseaza si o criza a transporturilor aeriene. Otopeniul e depasit de trafic, iar Baneasa e sufocata. Tot mai multi romani care calatoreau cu alte mijloace de transport au ales avionul pentru a ajunge acolo unde au nevoie. Ii ajuta si „democratizarea” zborului care face ca astazi un bilet de avion sa coste mai putin decat unul de tren sau de autocar, cu economia de timp si de energie aferenta.

Criza se datoreaza si faptului ca expertii nostri din domeniu n-au evaluat corect evolutiile. Aeroporturile din tara n-au fost pregatite sa se dezvolte la nivelul cererilor. Nu s-au alocat fonduri nici pentru dezvoltarea lor, nici pentru constructia altora noi. Nu mai departe de acum cativa ani se considera ca asa cum Romania n-are nevoie de autostrazi (apud Basescu) n-are nevoie nici de aeroporturi.
Mi-amintesc chiar ca intentia unui grup turcesc de a deschide o poarta aeriana la Brasov s-a lovit de opozitia autoritatilor locale care considerau proiectul lipsit de viitor. Numarul de calatori nu este calibrat la nivelul infrastructurii. Ceea ce se intentioneaza acum va fi depasit peste cativa ani. Noul aeroport din sudul Capitalei este acoperit de ceata nehotararilor guvernamentale si daca se va lua in curand o asemenea decizie, aceasta nu va putea prinde viata mai repede de 4 - 5 ani. Nici macar n-am fost capabili sa gandim o reconversie a echipamentelor si dotarilor militare spre uzul civil. Aviatia miliatra romaneasca si-a redus drastic echipamentele si efectivele, asteptand ceva, nu se stie ce.
Concomitent si-a redus si contingentele de instruire. In loc sa pregateasca piloti care dupa absolvire sa poata trece in aviatia civila, armata a preferat sa inchida centrele de pregatire si instruire. Asta in timp ce s-a calculat ca in urmatorii 5 ani, Uniunea Europeana va avea nevoie de 25000 de piloti. Si nu se stie de unde-i va lua. In Romania, deja se aduc piloti de prin alte tari, cand puteam foarte bine sa ne antrenam aceste esaloane prin forte proprii. Scumpi la tarate si ieftini la faina - asta a fost si tactica din ultimii ani a administratiei aviatiei civile. In loc sa-si reduca cheltuielile de personal, supradimensionate, TAROM-ul a preferat sa renunte la curse si la trasee pe care nu le va mai putea obtine. Aparatele Airbus lung curier au fost achizitionate special pentru cursele trans - atlantice. S-a preferat sa fie puse la „conservat”, in asteptarea unei decizii care sa le tranforme in aeronave prezidentiale, cu care sa calatoreasca Basescu in Georgia si Ucraina, in loc sa faca cursa spre Chicago, spre bucuria companiei Delta careia cursa de Bucuresti ii merge struna. Motivul renuntarii la cursele de peste ocean l-a constituit codtul ridicat al … echipelor de piloti, care se ridica la sume uriase, din motive cat se poate de subiective si de interesate.

Aveam traditii fundamentale in materie de aviatie. Avem insa si o traditie de incompetenta, ineficienta, dezinteres si lacomie, care insotesc - si determina - toate crizele carora nu mai reusim sa le facem fata.