Punctul pe Y / miercuri 21 mai 2008 Nr: 2222

"Blestemul" Operei: razboiul chimic!

Un reportaj incendiar dintr-un ziar de mare tiraj iti face parul maciuca: Opera Romana a devenit un instrument de tortura si de asasinat in masa!

Mai exact: in preziua uneia dintre cele mai ambitioase premiere ale stagiunii, 'Macbeth' de Verdi, la solicitarea aproape disperata a sindicatului din institutie, o echipa de control de la Inspectia Muncii a venit ca sa constante doua lucruri: ca costumele de scena au fost impregnate cu o solutie chimica mortala si ca aceleasi costume au fost croite in asa fel incat purtatorii lor riscau in orice moment sa-si reteze unii altora capetele sau membrele.

Aceasta era - in opinia acelorasi sindicate - una dintre etapele planului marsav pus la cale de Catalin Ionescu Arbore, directorul Operei Nationale si, in acelasi timp regizorul piesei - de 'a curata' institutia, la propriu, de toate valorile pe care le mai are. De ce?

Intr-adevar: de ce si-ar decima 'baciul' propria turma, taman inaintea mulsului? Greu de explicat. Greu de explicat si toata aceasta campanie desfasurata, practic, impotriva institutiei de pe urma careia traiesc, a unor oameni pentru care notiunea de echipa nu s-a inventat inca. Dupa o perioada in care a avut de luptat cu pierderea publicului, atras de alte genuri, cu indiferenta autoritatilor, pentru care prioritatiile sunt altele, prima scena lirica lupta acum sa se salveze de proprii sai inamici, din interior.

Pentru ca e destul de greu de acceptat ideea ca cineva cu capul pe umeri ar putea da crezare fantasmagoricelor acuzatii carora nu le-a dat de capat Inspectia Muncii: substanta ucigasa era o vopsea lavabila obisnuita, iar costumele - ghilotina erau din hartie rigidizata! Inspectia a gasit alte hibe pentru care a dat si amenzi, dar nu acestea au fost cele invocate. Dealtfel, regizorul a renuntat - din bun simt - la costumele initiale, facand pentru premiera altele. Mai putin... peripculoase.

Articolul care inalta la rang de scandal public o barfa derizorie mai vorbeste despre ceva: despre 'blestemul' lui Macbeth - ghinioanele care insotesc sistematic orice montare. Nici acestea nu sunt insa chestiuni obiective: in cazul de fata, de ce a actionat 'blestemul' doar la indemnul sindicalistilor? Pentru ca, daca e vorba de un blestem la Opera, acesta e acela de a nu fi populata cu oameni rationali, in stare sa vada dincolo de propriile lor interese sau de cele de grup. Sa vada interesul culturii, in general.