Punctul pe Y / marşi 01 aprilie 2008 Nr: 2184

Accidentul prezidential

Un accident este un accident: in sensul ca se intampla... accidental. Nimeni nu-si propune sa aibe sau sa faca un accident. I se intampla. Din varii motive. Cel mai des intalnit este „ceasul rau”. Adica un cumul de imprejurari care au ca rezultat accidentul.

Ca orice alt conducator auto, Traian Basescu a avut si el ceasul sau rau. Duminica, taman in fata Primariei, locul in care si-a lansat cariera politica la varf, luat de nostalgie n-a mai apreciat corect distanta fata de o Dacie din fata Golf-ului sau propriu si a busit-o din spate. N-a rezultat decat sifonarea ambelor masini si trezirea din scurta reverie a sefului statului care, ca orice cetatean, a mers la politie unde a declarat accidentul, a dat proba din care a rezultat ca inca nu apucase sa bea ceva si i s-au luat trei puncte din zestrea pe care o are la dispozitie orice sofer. Bineinteles ca intamplarea n-a trecut neobservata. Mai intai trecatorii, iar apoi reporterii, au sesizat situatia in care se afla seful statului si pentru majoritatea acestora comportamentul sau modest, de simplu cetatean, a fost de natura sa-i aduca noi puncte de popularitate, odata cu compatimirea pentru intamplare si concluzia de rigoare: „bine ca n-a fost mai rau!”.

Dar daca ar fi fost mai rau? Daca reveria lui Traian Basescu era mai profunda si viteza mai mare? Daca in masina din fata se afla o persoana suferinda care ar fi facut un soc? Daca in locul Daciei, Golf-ul sau ar fi dat peste un pieton imprudent care s-ar fi repezit sa traverseze printre masini? Nu mai vorbesc de cazul - limita al accidentariii unui pieton pe trecerea de pietoni... Ce s-ar fi intamplat atunci cu soferul Traian Basescu, presedinte in exercitiu al tarii? Vinovat, ar fi fost exonerat de judecata pana la finalizarea mandatului, sau a mandatelor?Am fi avut o gazda a Summit-ului NATO, proaspat implicata intr-un accident grav?

Discutiile savante de la TV care au urmau incidentului cu accidentul au ridicat cateva probleme, intre care cea mai importanta mi se pare a fi aceea a impreciziilor constitutionale: cat poate fi persoana privata un presedinte si cat nu? Ce poate si ce nu poate, nu are dreptul sa faca, atata timp cat este sub mandat? Este o simpa particularitate de personalitate, sa te comporti in limitele protocolului, sau sa-l ignori? Care sunt regulile imuabile ale functionarii Serviciului de Paza si Protocol? Pastrand proportiile, nu cred ca Secret Service se spala pe maini daca Bush are chef sa dea o raita prin Washington la volanul unei masini fara insemnele prezidentiale.

Accidentul lui Basescu pune probleme a caror rezolvare nu poate fi amanata decat cu consecinte dintre cele mai grave. Si, cu sau fara voia sa, presedintele trebuie adus pe calea unui comportament adecvat functiei pe care o ocupa si de care, in caz de inconveniente, se poate debarasa oricand.

Ultima solutie ar fi aceea ca in trafic, sa ne ferim ca de dracu de orice Golf aflat in preajma, ca nu cumva la volanul sau sa se afle un presedinte obosit de treburile de peste zi sau tracasat de relatia sa cu premierul...