Punctul pe Y / vineri 19 ianuarie 2001 Nr: 218

Piciorul in prag

Vorbea dl Mitrea, noul ministru al transporturilor, intr-o emisiune de televiziune, despre ce se mai fura la romani: pe raza retelelor CFR se fura cablul de cupru, dispozitive de franare din aliaje speciale, instalatii de semnalizare ba - cum s-a intamplat nu demult - chiar si bucati de sina de pe trasee curente! In istoria de peste un veac si jumatate a cailor ferate romanesti, asa ceva nu s-a intamplat nici macar in vremuri de razboi sau de alte restristi. Ce se intampla? Au innnebunit romanii? Sunt disperarea si saracia atat de mari incat sa-i faca sa fure tot ce le iese in cale? Nu cred ca este vorba despre asta. Au fost perioade de saracie si disperare mai mari si nimeni nu s-a atins de semnalizatoare. Calea Ferata, considerata un fel de armata, s-a bucurat intotdeauna de respectul romanilor care au stiut ca ea raspunde unor nevoi fundamentale de care nu te poti lipsi. Ce se intampla astazi are doua cauze: disolutia aproape totala a autoritatii statului si profunda criza morala a individului, familiei si societatii. Ca individul fura e una; alta e ca ceferistul asista imperturbabil la acest furt care-i anuleaza practic sansa de a avea de lucru; cum alta e si ca politistul nu-si bate capul cu hotii (ca nu dau nimanui in cap!) sau ca procurorul le da drumul (si-asa sunt puscariile pline). Nu disperarea, ci crearea perversa de circuite economice subterane sta la baza fenomenului; daca la capatul liniei n-ar fi diversele firme care cumpara linistite cablurile si aliajele furate, le topesc si le vand, cu seninatate, CFR-ului pagubit, lucrurile ar sta altfel. Circuitul ar putea fi stopat - daca cineva dorea cu tot dinadinsul acest lucru - la aceasta faza: stand cu ochii pe ei si pedepsindu-i aspru pe generatorii acestui lant ilicit, ca si pe managerii CFR-isti care-si cumpara senini ce li s-a furat. Noile autoritati sunt ingrozite de dimensiunile fenomenului. Ele uita, insa, ca au o responsabilitate: aceea de a nu fi pus piciorul in prag atunci cand ar fi putut sa o faca. Si cand acesta mai putea fi controlat.