Punctul pe Y / luni 15 mai 2006 Nr: 1743

O paralela romano-americana

Cele cateva zile in care m-am aflat pe meleagurile lumii noi mi-au evocat cateva paralelisme interesante intre America si Romania, exact pe zona de preocupare a manifestarii la care am fost prezent: turismul. Pentru cei care s-au obisnuit cu ideea ca in orice parte a lumii te-ai duce, este imposibil sa nu dai de niste americani, este poate surprinzator sa afle ca Statele Unite sunt un mai important primitor de turisti straini decat furnizor de vizitatori ai altor meleaguri. Numarul mare de intrari - peste 50 milioane in acest an - depaseste sensibil pe acela al iesirilor. Explicatia este simpla si consta in faptul ca America si-a dezvoltat cea mai solida, serioasa si diversificata industrie de profil, avand totodata capacitatea de a oferi o diversitate de destinatii pe care nici o alta tara nu o poate egala. De la peisajul tropical al Floridei, pana la crestele vesnic albe ale Alaskai, America este ea insasi o lume. Mai mult, America este, in primul rand preocupata de a-si misca populatia in interior, pentru ca orice deplasare inseamna stimularea transporturilor, a cazarilor, a alimentatiei si a divertismentului. Numarul americanilor care se misca in interior este estimat la de doua pana la trei ori fata de cel al vizitatorilor externi si este cel care asigura stabilitatea functionarii sistemului. In 2001, a avut loc un eveniment dramatic ale carui consecinte s-au facut simtite in primul rand in planul turismului: atacurile teroriste. Ele au reusit sa prabuseasca, pur si simplu turismul international. Intrarile au scazut dramatic si, cu toate eforturile depuse se estimeaza ca abia prin 2008 se va putea atinge din nou nivelul din 2000. Este o situatie care ingrijoreaza pe toata lumea. Industria a inregistrat pierderi. Sute de mii de oameni si-au pierdut locurile de munca. Numeroase afaceri au falimentat. In fata acestei situatii americanii au strans randurile, incercand sa impulsioneze revenirea. Anual, targul de turism, intitulat sugestiv POW WOW, dupa o expresie a indienilor piei-rosii, care inseamna 'tratative', aduce fata in fata pe vanzatorii americani de servicii turistice si pe operatorii internationali. Acestia pun bazele urmatoarelor 12-24 de luni, angajand cresterea traficului si a ofertelor. Oficialii TIA - un fel de patronat al marilor companii din domeniu - reclama insuficienta preocupare a guvernului fata de o industrie care, in viitorul apropiat, va trebui sa devina una dintre cele mai puternice si propice formule active de parteneriat public-privat. Si rezultatele sunt deja vizibile. Am facut aceasta lunga introducere, pentru ca mi se pare ca intre cele doua tari exista, din acest punct de vedere, o serie de asemanari. Pentru Romania, Revolutia a fost un fel de '11 septembrie'. A prabusit si ceea ce mai era si, de bine de rau, functiona. Celebrul 'pariu' al lui Petre Roman, cel cu turismul si agricultura, s-a dovedit o simpla figura de stil in conditiile in care tara era lipsita de infrastructura, de o industrie alimentara decenta si aproape in totalitate de divertisment si agrement. Turismul romanesc a ramas, dupa 16 ani, cam in aceeasi stare, guvernul roman - ca si cel american - manifestand acelasi dezinteres. Numai ca industria noastra singura nu e in stare de mare lucru. Atata timp cat, cu chiu cu vai, aduna doar vreun milion de turisti statistici anual, ea nu poate insemna nimic pe o piata in care se bat 'marii rechini'. Imaginati-va, ca doar orasul-gazda al POW WOW 2006 aduna intr-un an de aproape patru ori mai multi turisti decat Romania si veti avea o imagine mai limpede despre unde ne aflam si ce drum avem de parcurs.