Punctul pe Y / luni 08 mai 2006 Nr: 1737

O experienta americana

Sambata, la Orlando, in Florida, a inceput Conventia anuala a turismului american - POW WOW 2006, organizata de TIA - Travel Industry Association. Este o manifestare - mamut, ca mai tot ce se intampla in America. Timp de cinci zile, peste 5500 de delegati, reprezentand operatori de turism si cumparatori de servicii turistice de pe intreg cuprinsul Americii, vor alerga ca albinele intr-un stup din stand in stand, incercand sa stabileasca cat mai multe contacte si sa incheie cat mai multe contracte avantajoase. Pare straniu ca o tara ca America, creditata drept primul furnizor de turisti pentru lumea inteaga, sa fie atat de preocupata de atragerea turistilor spre obiectivele sale. S-ar parea ca acestia vin oricum, dar lucrurile nu stau deloc asa. Mai ales dupa 11 septembrie 2001, de cand reglementarile de viza s-au inasprit si de cand autoritatile carora le revine sarcina asigurarii securitatii tarii nu mai sunt dispuse sa faca compromisuri. Efectul pervers al atacurilor teroriste a fost o scadere masiva a intrarilor de turisti. Cu consecinte directe pe planul economiei americane. In anul 2000, 51 milioane de turisti straini au vizitat America, aceasta incasand de la ei peste 100 de miliarde de dolari! Cifra este suficienta ca sa va faceti o imagine asupra importantei acestei industrii. Si a intelege ce se intampla in aceste zile la Centrul de Conventii din Orlando. Pentru romanul obisnuit cu targurile de prin partea noastra de lume, POW WOW este un soi de lagar de munca fortata. Cu luni inainte, calculatorul aranjeaza listele de contacte - cate 20 de minute, cu o pauza de 5. Programarea este respectata cu strictete, pentru ca cine rateaza o intalnire, la editia urmatoare nu mai are acces. Prezenta este raportata cu scrupulozitate si la sfarsitul celor trei zile de munca lumea poate sa rasufle usurata. Este un sistem draconic aproape, dar altfel tot acest efort grandios - ganditi-va ce inseamna sa administrezi cotidian o asemenea multime, de aproape 6000 de suflete - s-ar irosi fara rost. Or in America, timpul costa bani. In Romania, timpul inca nu face toti banii. Aici ne permitem sa fim nepunctuali si lipsiti de eficienta, fara ca aceasta sa ne scoata din joc. In Romania ne permitem ca bruma de turisti ce ne mai calca din intamplare, sa ne prinda la fiecare deschidere de sezon cu pregatirile intarziate. Ne permitem sa cerem bani multi pe conditii modeste si servicii proaste. Ne permitem sa facem reclama mincinoasa si sa nu avem de suferit dupa aceea. De zece ani incoace, un mic numar de operatori de servicii de turism romani participa la editiile POW WOW si americanii au subliniat nu odata seriozitatea lor. In timp ce alte tari si-au pierdut dreptul la participare, din motive de aproximare a indatoririlor, romanii si l-au pastrat. Pentru ca la New York, Los Angeles sau Orlando sunt altfel decat confratii lor din tara. De ce oare, doar Dumnezeu mai stie. Un mic amanunt, la incheiere: in timp ce ANAT-ul nostru si departamentul de resort din Ministerul Transporturilor abia reusesc sa incropeasca statistici aproximative din care reiese ca, cu chiu cu vai, ne viziteaza cam vreun milion de turisti straini, doar Orlando, orasul care gazduieste actuala editie a targului, primeste peste 3 milioane!