Punctul pe Y / sâmbătă 10 iulie 2004 Nr: 1305

Separatia puterilor in partidul-stat

Exista un model celebru de dublare a functiilor administrative de catre reprezentanti ai partidului. Pana in 1989, primarul Capitalei era si prim secretar, la fel si cei de sectoare. Sistemul comunist avea in acest fel posibilitatea sa exercite un control strict asupra vietii publice. Dintre partidele la putere dupa 1989, PSD este cel care a aplicat cel mai consecvent aceasta regula, pornind de la varf: presedintele partidului a devenit prim-ministru. In sens oarecum invers, ministrii au devenit, aproape in totalitate, vicepresedinti sau secretari ai partidului. Ideea a fost de a le acorda acestora suficienta autoritate in partid - si prin partid, asupra grupurilor parlamentare - pentru a-si putea exercita mandatul fara piedici birocratice. In paralel, numarul tot mai mare de vicepresedinti a diminuat corespunzator autoritatea acestora, facandu-i mai usor de manipulat de la varf. Decalajul dintre ministrii cu functii si cei fara a devenit apasator, unii dintre membrii guvernului ramasi pe dinafara concentrandu-si fortele si atentia spre dobandirea acestui statut, lasand deoparte problemele curente. Efectul pervers al acestui sistem s-a facut vizibil in ultimele luni, cele din preajma scrutinului local.Atunci, ministri au trebuit sa se ocupe de campania electorala, de administrarea organizatiilor judetene si locale, in timp ce presiunea exercitata de urgentele aderarii la UE devine tot mai mare. S-a ajuns chiar la aberatia ca doi minisri-cheie pentru domeniile de aderare sa fie scosi complet din dispozitiv pe perioada campaniei, fara a putea fi inlocuiti sau supliniti in mod corespunzator. Criza declansata de rezultatele nesatisfacatoare ale alegerilor locale a scos in evidenta si acest aspect. Premierul pare decis sa renunte rapid la acest dublaj neproductiv. Ministrii vor ramane ministri (sau nu, unii dintre ei), in timp ce la partid vor fi promovate cadre din esaloanele inferioare, dar intr-un numar considerabil mai mic. Unii vor pierde putere, altii vor castiga, iar acest balans, produs taman in preajma viitoarelor alegeri legislative, nu va fi in nici un caz datator de liniste pentru toti cei care privesc cu ingrijorare sau speranta spre procesul de alcatuire a listelor de candidati.