Ziarul personal Octavian Andronic
28 Feb 2020 - 01:38
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Arhiva foto 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

''Am rugat păsările domestice să fie ținute în curte și să nu intre în contact cu păsările migratoare''

Gheorghe Flutur, Ministrul Aviculturii

--

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 


Punctul pe Y

luni 26 iulie 2004 Nr: 1318

DACIA: spulberarea mitului 'mașinii populare'

de Octavian Andronic

'Mașina populară', accesibilă tuturor, este un concept care are deja o istorie. Primul succes de acest fel l-a obținut Ford, cu 'modelul T', care pe la începutul secolului nu costa mai mult de vreo 500 de dolari. Hitler, la rândul lui, a vrut să ofere germanilor o mașină populară, prin Volkswagen, dorință ce i-a fost îndeplinită, după război, de noua industrie civilă germană. 'Broscuța' a fost, vreme de peste un deceniu, o mașină cu adevărat populară, nereușind să o detroneze nici Citroenul 'Doi cai' și nici micul Renault - ca să nu mai vorbim de popularele 'Cinquecento' sau 'Seicento' de la Fiat. Pentru români, Dacia 1300 a debutat ca o mașină scumpă, pentru care trebuia să ții o îndelungată cură de iaurt. Treptat - ea a devenit idealul oricărui român care-și dorea să evadeze din realitatea cotidiană, mașina - recte Dacia - fiind una dintre puținele libertăți la care aveam acces pe timpul dictaturii. O libertatea îngrădită, la rândul său, prin fel de fel de măsuri restrictive - de la cota de benzină, la circulația alternativă, 'cu soț și fără'. În timp ce tehnologia mergea înainte, Dacia rămânea constantă, aceeași. Cu avantajul unor intervenții accesibile, fără prea multă calificare. Dacia a fost o mașină populară din punctul de vedere al întreținerii - nu al prețului. Pe ea s-au școlit generații de mecanici improvizați care făceau reparații capitale pe trotuarul din fața blocului. Odată cu accesul la alte tipuri de mașini, Dacia a continuat să rămână o redută a modestiei, devenind - la cei vreo 3000 de dolari cât costa în Tranziție - o mașină cu adevărat ieftină. Poate cea mai ieftină de pe piața românească. Prin înlocuirea ei cu LOGAN, francezii de la Renault dau o lovitură dublă: ei înlocuiesc o mașină ieftină pentru România cu una ieftină pentru Europa. În fapt, o scumpire mascată, care nu are încă prea multe tangențe cu normele EURO. Efectele se vor vedea după ce primul val de entuziaști ai schimbării se va epuiza și cei care-și doresc o mașină, vor constata că nu au acces decât tot la vechea Dacie, de-acum la mâna a doua. Cu scoaterea din producție a Daciei 1300 se spulberă mitul mașinii ieftine din România. Cu prețul mașinii ieftine în Europa.

 

Arhiva calendaristica Punctul pe Y:
2011: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2010: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2009: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2008: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2007: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2006: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2005: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2004: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2003: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2002: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2001: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2000: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1999: august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1995: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie
1994: octombrie noiembrie decembrie