Joi, postul public de televiziune a transmis în direct Gala Presei Auto din România. Cu acest prilej a fost desemnată și „mașina anului”, prin votul dat de jurnaliștii de specialitate. După cum s-au așteptat vreo 6000 dintre cei 18.000 de telespectatori care s-au înscris la concursul de ghicire a premiantului, titlul a fost adjudecat de Dacia Sandero. Pe merit, s-ar putea spune, pentru că este modelul care corespunde în cea mai mare măsură nivelului pieței auto din România. O piață, totuși săracă, deși pe ea se concurează circa 60 de modele de autoturisme aparținând la peste 20 de mărci cu autoritate. O piață săracă, deși vizitatorii Bucureștiului sunt uluiți de densitatea super-mașinilor care se bulucesc pe străzile aglomerate ale Capitalei (apropo, la Gală Christian Esteve, oficial al staff-ului Renault, de la Pitești, spunea că în urmă cu 10 ani, când a venit în România, a parcurs distanța de la Otopeni la Băneasa în 10 minute. Acum i-a trebuit o oră și jumătate...) și care crează un peisaj greu de regăsit în mari metropole ale lumii. Cu toate acestea, Dacia rămâne cea mai bine vândută mașină, în țară și alte 50 de țări, după cum mărturisea același oficial Renault.
La Gală, au fost prezente – în mod oarecum surprinzător – personalități de vârf ale undustriei automobilistice. A fost directorul general pentru Europa de la Ford, care a ținut să omagieze condițiile și priceperea celor de la Craiova, unde colosul european a pus un picior sigur. Tot el a cutazat să avanseze niște pronosticuri, din care nu a lipsit asigurarea că la Craiova nu se va intra în șomaj tehnic și că proiectele companiei avansează cu pași siguri. Dar, din remarcile tuturor participanților avizați, n-a lipsit o concluzie: nimeni nu știe ce se va întâmpla cu industria automobilistică în următoul an!
Dacă ei nu știu, cu atât mai puțin noi. Noi vedem doar că una dintre ramurile de bază ale economiei românești răspândește pe orizontală nesiguranța. Întreruperile de producție de la Pitești sunt cel mai negativ semnal: dacă o mașină ieftină și de succes are probleme, ce să mai zică alții? Cu toate astea comercianții de mașini scumpe par a fi cel mai puțin îngrijorați. Nu sunt îngrijorați cei de la Ferrari care au deschis anul acesta show-room – ul din România și care reușesc să vândă câte 10 mașini pe an! Luxul automobilistic este ieftin în România și la asta a lucrat cu atenție un guvern cu interese în domeniu. Un guvern care pe ultimii metri bramburește și mai tare situația, cu virajele periculoase pe care le face cu o taxă despre care nimeni nu mai știe ce vrea să însemne.
În plină criză și amenințare de colaps, acest guvern de incompetenți vine cu triplarea taxei de înmatriculare, și la mașinile vechi și la cele noi, mișcare care aruncă în disperare și pe dealeri și pe cei care au dorința firească să achizitioneze o mașină pe măsura puterilor buzunarului. „Mașina anului” în România ar trebui să fie – pe măsura acțiunilor – bicicleta lui Tăriceanu...