De la episodul biblic al uciderii pruncilor istoria nu a mai cunoscut un moment de o violență și de cruzime comparabile cu ceea ce s-a întâmplat la Beslan, în Osetia.Exista, până aici, în tehnologia actelor teroriste, un tabu: niciodată copiii nu au constiuit obiectivul direct al unei astfel de acțiuni. Când s-a întâmplat, ei au devenit victime colaterale ale unor acte nediscriminatorii. Indiferent cât de mare și totală a fost determinarea autorilor de acte teroriste, ei nu au cutezat să facă ceea ce au făcut cecenii în Osetia. În nici un calendar criminal, atacurile asupra copiilor nu au reprezentat o direcție explicită. Nu și-au permis-o nici irlandezii din IRA, nici bascii din ETA, nici palestenienii din HAMAS și nici măcar cumplita Al Qaeda. Era, pur și simplu, o barieră psihologică pe care, în ciuda caracterului total și categoric al acțiunilor teroriste, militanții nu îndrăzneau să o depășească până zilele trecute, când ultima barieră morală a terorismului a căzut la Beslan.Pregătirea atentă a acțiunii, explozibilii și armele depozitate în scoală înainte de deschiderea cursurilor, exclud orice acțiune pe picior, limpezind în totalitate premeditarea. O premeditare nu doar criminală, ci pur și simplu amorală, care elimină orice criterii și orice minimă credință. Nici Dumnezeu și nici Allah nu au făcu din copii- ca o categorie distinctă ținte ale supărărilor sau decepților produse de rasa umană. Nici unul și nici altul nu pot accepta sau justi fica o astfel de răzbunare ce depășește până și iraționalul. Teroriștii de la Beslan nu pot invoca pe nimeni și nimic care să le îndreptățească actul disperat ce a făcut din atâtea ființe nevinovate martiri ai lipselor de credință. Cred că atentatul, terorist de la Beslan va reprezenta o cotitură în istoria acestui flagel. El va retrage orice fel de sprijin-inclusiv cel tacit, care însoțește nu puține dintre actele de terorism din partea celor care se consideră reprezentați- pentru că o asemenea crimă nu poate fi în nici un fel acceptată . Este, deasemenea, o lovitură mortală pentru întreaga cauză cecenă, pe care nimeni și nicăieri nu o va mai putea credita fără a-și atrage oprobriul general. Uciderea pruncilor de la Beslan ar putea să fie momentul ce poate să conducă spre o nouă religie a toleranței și a refuzului crimei oarbe ca instrument politic. |