Să fi vrut și n-ar fi reușit să iște atâta vâlvă în jurul său Ministerul Finanțelor, cum a reușit să o facă cu aceste măsuri de impozitare suplimentare pe care le-a anunțat recent. Scandalul - căci despre așa ceva este vorba - este justificat: MF este unul dintre dinozaurii administrației comuniste, care evoluează nonșalant prin magazinele de porțelanuri ale economiei de piață. Dinozaur la figurat - este ministerul cu cel mai mare număr de angajați și cu cele mai multe direcții din actuala schemă a executivului. Dinozaur la propriu - pentru că unitățile de măsură pe care le folosesc specialiștii săi, formați la școala economiei planificate și total dirijate, nu reușesc, de cele mai multe ori să se adapteze mecanismelor suple și diverse, în continuă evoluție, ale economiei de piață, lucrând, acolo unde ar fi nevoie de bisturiul stimulentelor, cu toporul sancțiunilor. Tămbălăul legat de impozitarea unor beneficii extrasalariale a plecat de la un fapt real: evitarea plății impozitelor supradimensionate pe salarii, de către unii angajatori, prin intermediul unei inginerii fiscale - acordarea, către angajați, de așa zise asigurări care sunt, de fapt, unități de investiții. Or, ca să anuleze această excrescență, ministrul s-a hotărât să adopte un model, european, e drept, dar complet nefuncțional în cazul unei economii ezitante de piață. Îmi povestea odată prințul Sturdza, om de afaceri în Elveția, că tocmai primise controlul fiscului după depunerea declarației de venit pentru impozitarea globală. Agentul fiscal l-a întrebat dacă folosește mașina de serviciu și în interes personal. Profund corect (nici nu-ți poți permite să fii altfel acolo, fără să-ți afectezi grav statutul), Sturdza a recunoscut. Atunci veți plăti impozitul aferent pentru acest lucru - i-a spus agentul. Prințul a fost foarte mulțumit că n-a primit și amenda care se practică în astfel de cazuri. Poate fi transferat modulul acesta într-o Românie în care relația cetățean-stat e încă una antagonistă, bazată pe neîncredere și pe tentative de înșelăciune reciprocă? Poate cetățeanul să aibe încredere în statul care schimbă regulile în timpul jocului și le aplică după cum îi convine? Merită ca cetățeanul să dea, de bună voie când știe bine că nu va primi nimic înapoi? Struțocămila care este la noi impozitul pe venitul global are sens unic. Ea nu implică nici un fel de facilitate, nici o scădere sau deducere (în țările dezvoltate, cheltuielile pentru creșterea nivelului de confort al locuințelor sunt deductibile, ca și cheltuielile de studii sau pentru întreținerea sănătății) ci este preocupată doar de a strânge cât mai mult, în cele mai ingenioase - și absurde, totodată - modalități. |