Am avut șansa să o văd, întâmplător, pe una dintre surorile Frăsie, care s-a cerut în direct, la televiziune, pentru a combate afirmațiile false ale ministrului Berceanu. Acesta lansase recent „bomba” că domnia sa ar fi o campioană absolută a salarizării bugetare din România, cu peste 400 de milioane (vechi) încasate lunar pe ștatul de plată. Domnișoara Frăsie a fost, până nu demult, director adjunct la Autoritatea Aeronautică Civilă, ocupând în paralel și funcția de șef de cadre. Adică de resurse umane. În această calitate își adusese la AAC sora mai mică, prospătă absolventă de facultate, pe care a pus-o din prima pe o funcție de șef, cu o leafă la care nici un absolvent nu ar putea visa. Dealtfel, conform mărturisirilor sorei Frăsie, la AAC se înregistrează cea mai mare densitate de șefi pe cap de angajat, unui șef revenindu-i o medie de 4 subordonați.
Domnișoara Frăsie a oferit un veritabil recital de aplomb (nu vreau să spun tupeu, deși e pe aproape). Cu o siguranță de sine rar întâlnită și-a etalat o impresionantă colecție de certificate, masterate și specializări care fac din dânsa, probabil, cea mai competentă persoană din România. E drept că gazetarii prezenți în studio au întrebat-o când a avut timp să urmeze toate aceste cursuri, dat fiind vârsta sa destul de fragedă, pentru că însumate, toate acestea ar fi putut califica doar o persoană ceva mai vârstnică, dar domnișoara Frăsie a avut răspunsuri pentru toate întrebările. A venit cu fluturașul de leafă (deși la AAC aceasta este strict confidențială) și a demonstrat că veniturile sale nu se ridică decât pe la vreo jumătate din suma avansată de ministru. Și că tot ce a câștigat dânsa s-a datorat exclusiv competenței și performanțelor – inclusiv sporurile, care pe la AAC sunt în număr de nu mai puțin vreo 15 (inclusiv sporul de radiații cosmice). Pentru ca misterul să fie total, invitata a mai arătat că n-a fost propulsată în carieră de intervenții politice și că nimeni din familia sa nu a avut anterior vreo legătură cu aviația (un amănunt pe care l-a omis este acela că dânsa a debutat ca stewardesă, nu ca specialistă în drept aerian).
Ca să nu mai zăbovim: cu aplombul de care vorbeam, cu prezența de spirit și cu modul arogant de a argumenta, domnișoara Frăsie i-a redus, practic, la tăcere, pe cei cinci jurnaliști porniți să o toace mărunt, dar fără o suficientă documentare prealabilă. Pe care, dacă ar fi avut-o, ar fi înțeles mai bine mecanismele supra-calificării și superpromovărilor de care a beneficiat această cea mai valoroasă salariată din România.
Problema de fond, acolo, e alta, și miniștrii care s-au perindat pe la Transporturi s-au făcut că nu o observă sau că nu înțeleg, oridecâteori a venit vorba despre lefurile exorbitante pe care le încasa „gașca lui Geică”. Autoritatea asta s-a „corcit” cu o regie autonomă. Mandatată de stat cu dreptul de a încasa taxe de la operatori, nivelul acestora și bugetul instituției se stabilesc în sensul invers celui logic: se cumulează lefurile ”aliniate” la nivelul mondial (pentru prestații clar sub acesta) și se adună celelate cheltuieli (printre care și diurna, de vreo 100 de euro) și pe baza rezultatului obținut se calculează cât să fie taxele. Normal că acestea sunt printre cele mai ridicate din lume, iar „scuza” celor care devin beneficiarii lor este că ei, chipurile, n-ar fi bugetari, că își realizează singuri „veniturile” Mai mult: culmea paradoxului este că majoritatea șefilor și le rotunjesc primind bani de la cei pe care trebuie să-i controleze și să-i monitorizeze – companiile aviatice, la care majoritatea lucrează „peste program” ca piloți sau consultanți, într-un clar conflict de interese!
Domnișoarele Frăsie și fostul lor șef Geică sunt produsul acestei stări de fapte care proliferează sub privirile blânde, uneori chiar mirate, ale miniștrilor naivi sau neaveniți...