Ziarul personal Octavian Andronic
27 Feb 2020 - 04:15
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Arhiva foto 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

Vinul și vița de vie sunt mai mult decât componente ale vieții economice, ele țin de cultură și civilizație!

-- Ion Iliescu

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 


Punctul pe Y

joi 06 mai 2010 Nr: 3035

Sindromul Q7

de Octavian Andronic

Atunci când a exclamat cu năduf că ar vrea să “geamă” posesorii de autoturisme de teren sub povara unor impozite corespunzătoare categoriei, Berceanu nu s-a gândit doar la faptul că mașinile grele de tip SUV strică asfaltul mai mult decât suratele lor de capacitate mai mică, sau că poluează mai intens mediul colegului său Borbely. El a exprimat – poate fără să vrea - un anumit tip de atitudine și o frustrare mai generală.

Noii bogați ai tranziției, în special cei care au reușit să acumuleze cu ușurință averi mari, mai ales de pe urma folosirii banilor publici în folos propriu (cea mai răspândită rețetă) au simțit rapid nevoia de a se detașa de plebea din care făcuseră parte în vremurile egalitarismului comunist, prin abordarea de însemne exterioare. Cel mai percutant, din acest punct de vedere, a fost și este mașina. Desprinși  dintr-o lume de “Dacii” aceștia au pășit în capitalismul de cumetrie la volanul unor mașini mai mari și mai scumpe decât celelalte. În România SUV-ul a devenit emblema noii burghezii, a celei care își permite ce nu-și permit ceilalți. O emblemă care impune respect și te detașează, automat, de masa umilă a celor care conduc ce pot. Tracțiunea integrală, puterea motorului și dotările suplimentare n-au fost cerute atât de condițiile de trafic (deși probabil că starea drumurilor a avut un cuvânt de spus în amplificarea procentului de SUV-uri mult peste media mondială) cât de nevoia posesorilor de a se detașa, de a pretinde drepturi suplimentare, de a impresiona și de a intimida. SUV-ul a devenit chiar mai important decât alte însemne ale statutului material, curioșii putând vedea destul de des câte un X5 sau Range Rover parcat în fața unui bloc de garsoniere din Berceni sau din Drumul Taberei.

Într-o societate ca a noastră, bulversată de absența criteriilor de valoare, SUV-ul a devenit el însuși o valoare care se răsfrânge asupra posesorului. Aflat la volanul mașinii sale, la o înălțime de la care poate să domine peisajul plat al străzii, posesorul de SUV se simte mai deștept, mai puternic, și chiar mai frumos decât ceilalți. De acolo și regulamentul circulației pe drumurile publice se citește și se aplică altfel, limitele acestuia fiind forțate prin intimidare sau prin obișnuita de-acum șpagă.

Statisticile arată că în România, raportat la parcul general, numărul mașinilor de teren sau de lux creează un procent care n-are nici o legătură cu nevoile sau cu puterea reală de cumpărare. Dl Berceanu are dreptate: la noi luxul este unul dintre cele mai ieftine. Îți poți permite mult, plătind pentru asta puțin. Aproape ca ceilalți. Luxul și ostentația cu care este arborat nu figurează printre peocupările colectorilor de taxe și impozite, aceștia fiind ei înșiși printre beneficiari (Apropo: de când s-a declanșat criza, vânzările de Ferrari din show-room-ul lui Bazac au crescut!)

De ce Q7? Se vor fi întrebat cu invidie posesorii de X5, WV Touareg, Range Rover sau Porsche Cayenne? De-aia. Pentru că e mai mare și mai masiv. Și impresionează mai tare pe fraierii care mai cred că ce e scum e și valoros…

 

Arhiva calendaristica Punctul pe Y:
2011: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2010: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2009: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2008: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2007: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2006: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2005: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2004: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2003: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2002: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2001: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2000: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1999: august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1995: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie
1994: octombrie noiembrie decembrie