Obsesia complotului și a feluritelor "mâini criminale" vine dintr-o ereditate totalitară în care era comod să se arunce asupra unor factori exteriori propriile eșecuri. Așa s-a întâmplat și în cazul accidentului de cale ferată de la Dragoș Vodă unde, după buimăceala inițială, a apărut soluția salvatoare: o mână criminală a slăbit buIoanele căii de rulare si de aici accidentul. Privită mai atent, povestea aduce cu atentatul la adresa dlui Surdu, căruia, la fel, cineva i-a umblat la șuruburile direcției, fără a obține însă rezultatul dorit. De data aceasta justificarea pare să vizeze două ținte: prima ar fi să se înlăture acuzațiile de proastă întreținere și de neverificare la timp a căii de rulare, situație bine cunoscută și justificată (dacă asta e o justificare) de orientarea majorității fondurilor bănești spre plata de salarii și sporuri de tot felul, reclamate în cascadă de către aceleași sindicate care acum dau în vileag starea tehnică necorespunzătoare a căilor ferate. A doua ar fi o anumită idee, ca transporturile să-și creeze propria lor politie^și-propriile sisteme de investigație, menite să prevină sabotajeJar^Vom avea astfel parte, probabil, de un nou serviciu de informați^ alături de prea multele deja existente, care să caute cu spor mâinile criminale care fac să explodeze avioanele în zbor, să deraieze trenurile în mers, să sară de pe fir troleibuzele și să intre bicicliștii în pietoni. în felul acesta vor rămâne bine-mersi, nederanjate, neglijența, incorectitudinea, superficialitatea. Pentru că acestea bineînțeles, nu pot fi bănuite că ar putea provoca asemenea consecințe. |