Ieri, Republica Turcă a Ciprului a sărbătorit cu fastul obișnuit, cea de-a 32-a aniversare a Păcii, care este totodată și Ziua Libertății. În 1974, trupele turcești au debarcat în partea de nord a insulei pentru a proteja populația turcă a insulei și urmarea a fost diviziunea și continuarea, până astăzi, a existenței a două entități aproape fără nici o legătură una cu alta, în afara discuțiilor diplomatice fără cap și coadă. Prin fața tribunei oficiale, în care au luat loc președintele Talat, membrii guvernului și oaspeții, au defilat trupele cipriote, dotate cu armanent modern, între care mult temutele rachete care fac ravagii nu departe, peste mare, în Liban. În zare, pe platoul munților, se desenează un uriaș steag menit să amintească celor din partea de sud, care-l au și ei sub ochi, din capitala comună Nikosia/Lefcoșa, o realitate de care trebuie să țină cont. Evident că dincolo de 'zona verde' (numită așa de la culoarea creionului cu care a fost trasată demarcația dintre cele două comunități, în 1974) această zi poartă cu totul alt nume - invazie militară - și are cu totul altă semnificație - statut de ocupație. Deși istoria nu lucrează cu ipoteze, să ne imaginăm totuși cum ar fi stat lucrurile dacă, în urmă cu 32 de ani, tentativa de lovitură de stat ce viza anexarea Ciprului de către coloneii greci ar fi reușit și organizația considerată teroristă de însuși președintele grec de atunci, arhiepiscopul Makarios, EUKA B ar fi pus mâna pe putere. Atunci însă turcii au fost mai prompți și mai eficienți, iar rezultatul acțiunii lor a fost prima purificare etnică de facto, a două națiuni cu exces de naționalism care numai puteau trăi împreună. A fost bine, a fost rău? Lecția fostei Iugoslavii deschide astăzi o cu totul altă perspectivă asupra problemei și cert este că de 32 de ani aici nu s-au mai înregistrat evenimente cu conotație etnică. Prețul plătit de comunitatea turcă a insulei a fost și este mare: izolare internațională, subdezvoltare economică, vulnerabilitate politică. Toate acestea au părut să aibă un final odată cu decizia UE de a integra insula în întregul ei. A fost condiția expresă, căreia cele două comunități trebuiau să-i răspundă prin referendum. Spre stupoarea generală, turcii au votat 'da', iar grecii 'nu'. Chiar dacă acest lucru punea în pericol aderarea, Uniunea neintegrând țările cu probleme 'patrimoniale' nerezolvate. S-a făcut o excepție aproape inexplicabilă și - așa cum preciza președintele Talal (care l-a învins anul trecut în alegeri pe 'eternul' Rauf Denktas) - acum Uniunea este compusă din 25 de state și jumătate! Interesele economice și politice ale marilor puteri au prevalat în fața dreptului internațional (nu e nici prima și nici ultima dată) și, în așteptarea rezolvării 'soluției Anan', Ciprul de Nord așteaptă și el, de trei ani, ca Uniunea să-și țină promisiunile făcute 'în compensație': acordarea unui ajutor financiar pentru infrastructură și deschiderea comerțului internațional cu jumătatea neintegrată de țară. Referendumul din 2002 a constituit și un soi de moment al adevărului, punând în evidență și rațiunile 'meschine' ale refuzului sudului: concurența - în materie de turism în special, pe care Nordul ar declanșa-o. Cea de-a patra țară divizată a lumii contemporane (după Coreea, China-Taiwan și România-Moldova) așteaptă o soluție pierdută prin cancelariile marilor puteri. Prețul acestei neglijențe îl plătesc oamenii - Nordul are un 'per capita' de 7 500 USD, față de Sud - 65.000; o infrastructură slab dezvoltată; o penurie de mână de lucru (80% dintre ciprioții din nord sunt licențiați și-și caută de lucru prin alte părți); și, în general, un potențial de dezvoltare care ar face din insulă, în întregul ei, un jucător major pe piața zonei. Până când mai marii lumii vor găsi răgazul să se aplece serios și cu responsabilitate asupra problemei Ciprului acesta rămâne o țară divizată, cu resentimente mocnite și cu perspective incerte.
|