Anchetarea fostului ministru Mureșan în legătură cu una dintre ilegalitățile comise pe vremea când se afla la cârma agriculturii, aduce la iveală o problemă care tinde să caracterizeze situația materială a multora dintre cei care s-au înfruptat din banul public. Dl Mureșan, referitor la averea sa - din care ar trebui să se recupereze paguba pe care a creat-o - afirmă că n-a dobândit nimic cât a lucrat la stat, că tot ce are este moștenit de la părinți și de la bunici. Domnia sa se află pe o linie comună marii majorități a funcționarilor publici de rang înalt. Mai că-ți vine să crezi că ne aflăm în Anglia victoriană, când miniștrii nu erau plătiți, ba susțineau cheltuielile ministerelor din propria lor avere - asta ca o contribuție patriotică la guvernarea țării. E drept că n-am auzit ca vreun ministru contemporan să fi adus bani de acasă pentru cheltuielile curente ale ministerului (chirie, căldură, hârtie igienică și altele) dar de aici până la a accepta ideea unei atari austerități, încât ministrul respectiv (care este și el om) să se limiteze la ce primește de la casierie, e o distanță lungă. Să crezi că în deplasări refuză diurna și folosește cardul personal pentru plăți, sau că la mesele de protocol bagă mâna în buzunar pentru bacșiș - este nițel cam prea mult. După cum este greu de realizat cât de mult au trebuit să se zbată moșii și strămoșii, să pună ban lângă ban (inclusiv în timpul terorii comuniste) pentru ca fiii lor să se poată plimba azi cu Mercedesul sau cu Audi, să stea în câte 2-3 case, să aibă vile la munte și la mare și să se îmbrace în costume Armani de trei mii de dolari. Este "greaua moștenire" care apasă pe umerii slujitorilor onești ai patriei. O moștenire pe care o evoca, într-un soi de comică premieră, celebrul comisar Florică al Gărzii Financiare, cel care într-o antologică audiere în Parlament (prin '93) mărturisea cu candoare că cele trei mașini pe care le deținea fuseseră cumpărate din pensia părinților săi, și nicidecum din șpaga pe care o primise de la prietenii săi, negustori arabi de țigări de contrabandă. |