Seara, în împrejurimile Hanovrei sunt 14-15 grade. La București sunt 36. Aici, fierbinte e doar atmosfera dezbaterii pe care grupul de ziariști prezent la Seminarul de presă organizat la Pavilionul României de la EXPO 2000 o continuă, în cadrul informal de la hotelul APART din Sehnde. O discuție care încearcă să deslușească pe ce căi va evolua presa românească în următorii ani, cum se va adapta ea tranformărilor economice și sociale; cum se vor împărți apele între stilul tabloid și cel "sobru"; când se va opri declinul tirajelor și care sunt cauzele faptului că de zece ani încoace cifra totală a exemplarelor de cotidian n-a încetat să scadă, aflându-se acum pe la vreo 750.000; cum se va putea curăța mediul de presă de excrescențele lipsei de deontologie, de șantajele aducătoare de publicitate "murdară", de atacurile la persoană și la interes. Aici, la peste 2000 de kilometri de casă, lucrurile se văd, parcă, mai clar și răspunsurile vin mai repede. Poate și pentru că disponibilitatea la dialog e mai mare atunci când nu funcționează presiunea ziarului "la zi" și telefoanele. Telefoanele care sună doar ca să ne spună că seara, la București, sunt 36 de grade. Suntem, într-adevăr, interesați și preocupați de ce se va întâmpla cu noi și cu meseria noastră. Suntem preocupați să stopăm declinul tirajelor și creșterea prețului ziarelor (azi, de peste 3000 de ori mai mare decât în '89). Apropo: săptămâna viitoare încep negocierile pentru privatizarea RODIPET. Boală lungă. Evoluția scrisului nostru va cunoaște o cotitură radicală atunci când emoționalitatea va fi amendată juridic. Atunci, separația "puterilor", între informație și comentariu, ne va introduce în rândul lumii, pentru că drepturile gazetarului, pentru care luptăm cu atâta hotărâre, vor trebui dublate de respectul obligațiilor profesionale și legale ale acestuia. Vorbitorii sunt de acord că în câțiva ani peisajul presei cotidiene se va modifica radical. Că numarul tabloidelor va scădea, dar ca tirajele celor rămase vor crește. Că influența acestora va scădea proporțional cu redimensionarea afacerii și că decizia va aparține publicațiilor obiective și capabile de analize corecte. Care analize vor fi posibile prin nașterea unei noi categorii de ziariști, cu studii terminate la zi și cu experiență în domenii variate. Că publicitatea va ține cont nu doar de numărul de exemplare, ci și de adresabilitate. Și așa mai departe. La Sehnde s-a pus, odată în plus, la cale, prezentul și viitorul informației. Și al celor care o slujesc. |