Declarația lui Cozmin Gușă, referitoare la 'curățenia' care va trebui făcută în presă dacă Alianța din care face acum parte va veni la putere, a stârnit reacții contradictorii. Unii s-au grăbit să-l acuze de propensiuni totalitare, botezându-l chiar 'micul Goebels' și interpretând avertismentul său ca un atac direct la libertatea presei. Alții - mai puțini expansivi - s-au gândit că așa ceva ar cam trebui făcut, pentru a ecologiza nițel peisajul pestriț și contrastant pe care-l oferă zilnic mijloacele de informare în masă.Pentru un om cu experiența lui Gușă, acuzația de totalitarism este prematură și exagerată. El însuși un produs al 'fenomenului media', căruia-i datorează ascensiunea în zona politicului, nu poate fi partizanul ideii că acesta să fie din nou supus cenzurii. Nici n-ar avea cum altfel decât încălcându-se prevederile Constituției care garantează libertatea de exprimare. O libertate de care el însuși, ca om politic, benef iciază din plin, și căreia-i datorează actuala sa condiție de politician.Cred - nu cred, sunt sigur - că altul este contextul pe care-l vizează viitorul ideolog al Alianței: este vorba despre cel economic, despre mecanismele care fac ca, aproape inexplicabil, ziare proaste să prospere, în timp ce publicații de calitate se zbat în nevoi. Atâta timp cât economia românească nu a atins parametrii unei piețe funcționale, nu există o presiune reală a publicității, a nevoii de promovare a produselor, asupra ziarelor și emisiunilor de televiziune. Cu excepția unor mari companii occidentale care își alocă bugetele de publicitate în funcție de strategiile de viitor și nu de vânzările prezente, restul 'tortului' pe care se bate mass-media este compus din strategii de influență în vederea unor interese politice sau economice. Marea majoritate a fondurilor vehiculate pe acest traseu aparțin unor entități guvernamentale sau unor societăți subordonate. Modul în care sunt împărțite aceste sume nu ține cont nici de vreun interes comercial, nici de ponderea pe piață a 'vehiculului'. Funționează aici un algoritm secret, în care se amestecă recuoștința pentru servicii deja făcute unor persoane sau grupuri de persoane cu responsabilități în domeniu sau se angajează viitoare schimbări de ton și atitudine. Aceste manipulări nici măcar nu pot fi puse pe seama unui anumit sistem, tendințele din interiorul acestuia fiind nu odată opuse sau chiar ireconciliabile, lucruri care se reflectă, dealtfel, în tabloul coti dian al unei informații tot mai distorsionate și mai dependente de bunăvoința 'sponsorilor'. Aceste este aspectul pe care-l vizează Gușă și o face pentru că-l cunoaște foarte bine, el însuși fiind implicat, până la un moment dat, în acest tip de jocuri. Dincolo de orice altceva, o astfel de curățenie trebuie făcută, de la sursa răului, și ea va trebui avută în vedere de oricine va câștiga partida. |