Ziarul personal Octavian Andronic
20 Noi 2019 - 11:57
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Arhiva foto 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

"Dacă-l întâlnesc pe Oprea, îl bat"

-- Marian Vanghelie, primarul sectorului 5

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 


Punctul pe Y

vineri 18 mai 2001 Nr: 319

Blatul ca fenomen de masă

de Octavian Andronic

De vreo săptămână, trenurile de navetiști sunt oprite în câmp și ceferiștii împreună cu jandarmii purced la verificarea documentelor de călătorie după un procedeu care amintește vremuri de război. Nu ni se spune câți dintre cei controlați au documente în regulă. Aflăm însă că o mie, opt sute sau o mie cinci sute n-aveau și că urmau să fie amendați dacă nu s-ar fi împrăștiat ca iepurii pe arătură, printre jandarmii mult mai puțini la număr și incomparabil mai puțin motivați. Cei care nu-și plătesc biletele de transport sunt atât de mulți, în fiecare garnitură, încât excepțiile trezesc suspiciunea conductorilor de pe vagoane care devin, practic, inutili. Amploarea fenomenului mă face să mă gândesc la faptul că "blatismul" ca manifestare de masă, nu e de azi - de ieri. Că ideea de a călători pe gratis s-a inoculat atât de ferm în mintea oamenilor încât încercarea de a-i face să cumpere bilete nu poate trezi decât nedumeriri. Cum adică să iau bilet? De ce? Și cu ce? Nu-mi ajung banii nici de pâine - este replica stas la întrebările telereporterilor căzuți pe un subiect gras. Blatul, ca fenomen de masă reprezintă una dintre caracteristicile sistemului aflat în tranziție. Sărăcia și lipsa de autoritate și-au dat mâna în edificarea acestui sindrom al ineficacității. Blatistul exprimă, deopotrivă, indiferența față de regulile economiei în general - nu doar ale celei de piață - dar și față de propria condiție, de contribuabil. Abia în ultimă instanță se pune problema principiilor administrative, de management elementar, care odată aplicate ar exclude posibilitățile de generalizare a furtului acesta organizat din buzunarul statului. Accesul în tren ar trebui să fie precedat de accesul controlat în gări și pe peroane - și atunci n-ar mai fi nevoie ca trenurile să oprească în câmp și pasagerii frauduloși să fie fugăriți prin porumb.

 

Arhiva calendaristica Punctul pe Y:
2011: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2010: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2009: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2008: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2007: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2006: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2005: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2004: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2003: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2002: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2001: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2000: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1999: august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1995: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie
1994: octombrie noiembrie decembrie